Sunday, 3 July 2011

Barką po kanałach Europy, czyli hydrocaravaning Barge through the canals of Europe, which hydrocaravaning

191012 europe_728x90_bild_pl Image Banner 728 x 90

Barką po kanałach Europy, czyli hydrocaravaning

Autorem artykułu jest KATJA SZALEK


 Rutyna sprawia, że każda przyjemność, nawet urlop może nie cieszyć nas już tak bardzo jak kiedyś. Wystarczy przypomnieć sobie jak ekscytowaliśmy się z powodu planowanych wakacji w dzieciństwie, ile było emocji i nieprzespanych nocy.
 W dorosłym życiu często z przyzwyczajenia wyjeżdżamy co roku  w te same miejsca, opłacamy znany nam dobrze pensjonat lub w sprawdzonym biurze podróży opłacamy hotel z kilkoma gwiazdkami. Potem kusi nas wycieczka z przewodnikiem – i zdjęcia przy zabytkach będących wizytówką odwiedzanych miast.  A przecież nie musi tak być. Można wsiąść na barkę i zakosztować swobodnego sposobu zwiedzania Polski albo nawet całego kontynentu.
Kraje Europy poprzecinane są rzekami i  kanałami, które je łączą. Teoretycznie możemy wsiąść na barkę zacumowaną na Wiśle i dopłynąć aż do Paryża – niestety kraj nasz, mimo iż zasobny w kanały,  nie dorobił się jeszcze infrastruktury niezbędnej do podróżowania barkami przez dla turystów. Inaczej ma się sprawa w Zachodniej Europie, gdzie jest bardzo dobrze rozwinięta sieć turystycznych szlaków i przystani (z dostępem do mediów) dla  pływających lub nawet mieszkających na barkach.
Barka to dom, który się przemieszcza -  nasze niezbędne gospodarstwo jedzie przez cały czas z nami.  W zależności od potrzeb i możliwości finansowych może mieć salon, zewnętrzny taras, kilka sypialni, łazienki, prysznice, toalety i oczywiście kompletnie wyposażoną kuchnię oraz  sterówkę. Największą frajdą związaną z wynajęciem barki jest fakt, że gdy ona płynie, niemal wszyscy załoganci (poza sternikiem) mogą  gotować obiad, rozmawiać  z przyjaciółmi, popijać piwko lub spać – a cel podróży staje się coraz bliższy. Zgodnie z przepisami, barki mogą płynąć bardzo wolno (około 6 km/h) i tylko w dzień, a ich pasażerom udziela się leniwy, niespieszny rytm dnia – upragniony na wakacjach.  Gdy już mamy dość pływania, możemy zacumować przy brzegu, pójść do restauracji lub pozwiedzać.  Na barkę warto zabrać też rowery, które uatrakcyjnią nam wycieczkę. W każdym miejscu można bowiem się zatrzymać, zejść na ląd i nacieszyć się okolicą.
Z pokładu barki nie widać brzydkich autostrad, nie słychać huku mijanych aut - kanały prowadzą przez soczyste lasy, kwitnące pola lub góry. Miasta, które znamy lub chcemy poznać odkrywamy łagodnie, od zacisznej strony. Oglądając Francję czy Holandię z pozycji prowincji zobaczyć można jak ludzie naprawdę tu żyją, po jakich chodzą ulicach i mostach, w jakich się modlą kościołach – ten świat nie jest skomercjalizowany dla potrzeb  turystów.

Gdzie uprawiać hydrocaravaning ?
Najbliższej Polski kanały z barkami udostępnianymi dla turystów  znajdują się w Niemczech.
W Holandii trasę można rozpocząć w  miejscowości Loosdrecht  (około 30 km od Amsterdamu). Na kanale panuje spory ruch – pływają tu olbrzymie jachty, motorówki, barki – aby pokonać  śluzy czasami trzeba stać w kolejce nawet dwie godziny. Wzdłuż śluzy porozstawiane są krzesełka, na  których siedzą widzowie obserwujący umiejętności sterników w przeprawianiu barki przez  śluzy. Po drodze podziwiać można bogate rezydencje z  ogrodami i  zamieszkane wiatraki.
W Amsterdamie barka co chwila przepływa pod  mostem, czasem odnosi się wrażenie, że most zwisa tak nisko, że niemożliwe będzie przepłynięcie pod nim, szczególnie o zmroku. W mieście warto zatrzymać się na dłużej, by nacieszyć się atmosferą tej urokliwej i kolorowej stolicy. Z Amsterdamu  rzekami Amstel, Kromme i Grecht dopłynąć można  do miejscowości Woerden. Po drodze  trzeba mieć drobniaki na pobierane za otwarcie mostu symboliczne opłaty, wrzucane zwyczajowo do holenderskiego drewniaka zawieszanego na wędce.
We Francji warto pływać kanałem Ren-Marna. Biegnie on w Alzacji od Renu na zachód, dalej malowniczymi zboczami Wogezów aż przez Lotaryngię do Paryża. Długość szlaku wynosi ponad
300 km, przebycie tego odcinka w relaksacyjnym, wakacyjnym tempie zajmuje około miesiąca, można oczywiście wybrać jedynie część tej trasy.   
W Alzacji można wyczarterować barkę w porcie Lutzelbourg, u stóp Wogezów i dalej popłynąć na wschód do Strasburga,  albo na zachód do Nancy, stolicy Lotaryngii. Szlak na zachód prowadzi wśród zboczy góry i co kilka kilometrów przecinany jest przez śluzy, które podnoszą barki o parę metrów w górę. W miejscowości St-Louis barki wpływają do  „ ogromnej wanny”, która następnie jedzie ostro pod  górę po długich szynach pokonując wysokość aż 45 metrów. Ale to jeszcze nie koniec atrakcji: dalej windą wpływa się do tunelu o długości 2300 metrów, wydrążonego w skałach a następnie do mającej 16 metrów wysokości śluzy, która po napełnieniu się wodą, podnosi barkę do góry, na same szczyty Wogezów.   
Najbardziej jednak znanym szlakiem spływów barkami w Europie jest  Kanał Du Midi przecinający  Południową Francję ze wschodu na zachód. Warto wybrać się rzeką Baise, która wpada do Kanału Du Midi niedaleko Tuluzy. Z portu  Agen przez Buzet-sur-Baise na południe do miasta Condom wiedzie mniej uczęszczana ale niezwykle malownicza trasa wśród dziko rosnących róż.

Trzeba wiedzieć                                                                 
Uprawnienia. Do prowadzenia barki nie są wymagane żadne uprawnienia, wystarczy półgodzinny instruktaż udzielany załogantom w porcie. Przed rejsem barka jest zatankowana do pełna, a po zakończeniu podróży wynajmujący jedynie rozliczają się za zużyte paliwo.  Barka wyposażona jest w zbiorniki na wodę, którą trzeba w trakcie rejsu uzupełniać (w portach woda, prąd i postój są przeważnie dostępne bez opłat).
Czy dam radę ? Barki wydają  się bardzo duże, liczą około 15m długości i  4m szerokości - na pierwszy rzut oka sprawiają wrażenie trudnych do sterowania.  Pracownicy biur  zajmujących się czarterem oprowadzają po barkach i uczą jak się nimi pływa. Dzięki temu, że  trasy rejsów,  śluzy, nabrzeża i cała infrastruktura są bardzo dobrze zorganizowane,  nawet osoby które pierwszy raz wybierają się na rejs poradzą sobie. Burty łodzi pozabezpieczane są obijaczami, ale na wszelki wypadek warto wykupić pełne ubezpieczenie, by spać spokojnie.
Śluzy. Planując codzienny odcinek rejsu trzeba brać pod uwagę śluzy, których pokonanie zajmuje od 15 do 30 minut. Przed każdą śluzą trzeba zaczekać, aż otworzy się jej komora, wpłynąć do niej i poczekać aż wypełni ją woda (w przypadku gdy płyniemy pod górę) albo aż woda z niej zostanie wypompowana (jeżeli płyniemy w dół). Dlatego zawsze trzeba mieć zapas wody i jedzenia na wypadek awarii śluzy, lub gdy źle wymierzymy niezbędny do pokonania czas i zmuszeni będziemy do zacumowania w „szczerym polu”, bo śluzy są czynne tylko w godzinach od 9 do 18. Codziennie mija się po kilka śluz, a każda jest inna – bywa nawet, że niektóre śluzy są pokazywane turystom jako ciekawostki regionalne.

To, co interesuje nas najbardziej, czyli:  koszty
Wynajęcie Hausboatu, jak pieszczotliwie nazywają barki ci, którzy już zaznali przyjemności pływania,  na 6 dni – to wydatek rzędu 2500 euro, w zależności od wielkości, wieku, typu barki i regionu, w którym chcemy ją wyczarterować. Barka Penichette 1500 to jedna z największych barek, która może  ugościć załogę liczącą do 12 osób, wyruszającą z bazy w Argens - Canal du Midi.
Można też wynająć coś tańszego: siedmioosobową Penichette 1107 w Holandii za około 1200 euro.
Oczywiście, czym liczniejsza załoga, tym koszt przypadający na jednego załoganta niższy.
Ubezpieczenie barki – można to zrobić  na miejscu za około 75 euro lub wpłacić kaucję 1500 euro. Ubezpieczenie jest bezzwrotne ale obejmuje koszty wszelkich szkód. Kaucja jest zwrotna, ale jeśli naprawa ewentualnych szkód przekracza 75 euro, to różnicę trzeba dopłacić.
Przy wynajmie barki w porcie warto  kupić  specjalny przewodnik Waterways Guide,  który kosztuje ok. 20 euro. Opisuje on trasy rejsu, miejscowości które warto zwiedzić, w jakich godzinach czynne są sklepy znajdujące się na trasie i, co ważne  dla początkujących, jak obsługuje się bardziej skomplikowane  śluzy.
Po zakończeniu rejsu należy posprzątać barkę lub zapłacić za  sprzątanie kolejne 75 euro.

Kiedyś kanały były ważnymi szlakami transportowymi. Ładunek umieszczony na dużych tratwach ciągnęły po wodzie konie. W dawnych czasach, gdy nie było jeszcze pociągów, samochodów ciężarowych ani dróg, ten sposób przemieszczania towarów był najszybszy i najtańszy. Dzisiaj kanały przejęły rolę atrakcyjnych szlaków turystycznych, a rejsy barką umożliwiają romantyczną podróż albo wręcz  niespieszną włóczęgę  trasami leżącymi daleko od ruchliwych autostrad.
---
katja szalek redaktor portalu o tematyce turystycznej www.eprzewodnicy.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Barge through the canals of Europe, which hydrocaravaning
The author of this article is KATJA Szalek


 
Routine makes every pleasure, even a vacation can not enjoy us so much as it once was. Just remember how ekscytowaliśmy because of a planned vacation in childhood, emotions, and how many sleepless nights.
 
In adult life, often out of habit we go every year in the same place, paid us a well-known guest house or travel agent proven We cover the hotel with a few stars. Then he tempts us a guided tour - and pictures of the monuments that are a showcase of visited cities.And do not be so. You can get on the boat and free way to get a taste of Polish or even a whole continent.European countries are crossed by rivers and canals that connect them. Theoretically, we can get on a barge moored on the Vistula River and swim down to Paris - unfortunately our country, though rich in canals, yet he did not earn the infrastructure necessary to travel by barge through for tourists. This is not the case in Western Europe, where it is very well developed network of hiking trails and marina (with access to the media) for floating, or even living on the shoulders.Barge is a house that moves - our essential farm goes all the time with us. Depending on your needs and budget can have a lounge, outdoor terrace, a number of bedrooms, bathrooms, showers, toilets and of course a fully equipped kitchen and a wheelhouse.The greatest fun associated with renting a boat is that when it flows, almost all of the crew (except the helmsman) can cook dinner, chat with friends, drink beer and sleep - and the destination becomes closer. Under the law, the barge can flow very slowly (about 6 km / h) and only in the day, and passengers shall be lazy, unhurried rhythm of the day - longed for vacation. Once we have enough to swim, we dock at the shore, go to a restaurant or go sightseeing. On the boat is worth taking a bike that will make us a tour. In fact anywhere you stop, disembark and enjoy the surroundings.From the deck of the barge can not see bad highways, you can not hear the roar of passing cars - channels lead through lush forests, flourishing fields or mountains. Cities that want to know or discover more gently, from the quiet side. Watching the France or the Netherlands province of the items you can see how people really live here, after which walk the streets and bridges, in which the churches are praying - this world is not commercialized for the tourists.
 
Where to grow hydrocaravaning?Polish channels from the nearest barge made available to tourists are located in Germany.In the Netherlands, the route can be started in the town of Loosdrecht (about 30 km from Amsterdam). On the canal there is quite busy - here a huge sail yachts, motorboats, barges - to defeat the lock sometimes you have to queue up to two hours. Along the locks are put up a bunch chairs on which sit in the audience watching the skills of pilots in przeprawianiu barges through the lock. Along the way, you can admire the rich mansions with gardens and inhabited windmills.In Amsterdam, every time a barge passes under a bridge, sometimes gets the impression that the bridge hangs so low that it will be impossible to sail under it, especially at dusk. The city should stay longer to enjoy the atmosphere of this charming and colorful capital. From Amsterdam Amstel rivers, Kromme and Grecht can reach the town of Woerden. Along the way, you have to have drobniaki charged for opening the bridge a symbolic fee, thrown to the Dutch custom of hanging on the rod Drewniak.In France, we swim the Rhine-Marne canal. It runs from the Rhine in Alsace to the west, on the picturesque slopes of the Vosges up by Lorraine to Paris. Length of the route is over300 km, traverse this section of the relaxation rate of the holiday takes about a month, you have to choose only a part of this route.In Alsace, you can charter a boat in the port Lutzelbourg, at the foot of the Vosges and sail further east to Strasbourg, or west to Nancy, the capital of Lorraine. The trail leads west slopes of the mountains and crossed every few miles by locks, which raise the shoulders a few meters up. In the village of St-Louis shoulders flow into the "great bath", which then goes sharply uphill on the long rails from the height of up to 45 meters. But that's not the end of the description and influence on the elevator to the tunnel with a length of 2300 meters, a hollow in the rocks and then having 16 meters height lock, which when filled with water, raises the barge up to the same peaks of the Vosges.But the most famous canoe trail is a barge in Europe Du Midi Canal crosses the southern France from east to west. Visit the Baise river, which flows into the Canal du Midi near Toulouse. From the port Agen by Buzet-sur-Baise south to the town of Condom leads less frequented but very scenic route among wild roses.
 
You need to knowPermissions. To keep the shoulders, without any powers, just a half-hour briefing załogantom granted at the port. Before the cruise boat is fully fueled, and after the journey landlord only billed for the used fuel. Barge is equipped with water tanks that must be supplemented during the cruise (in the ports of water, electricity and parking is usually available without charge).Do you give advice? The shoulders seem to be very large, expect approximately 15m long and 4m wide - at first glance seem difficult to control. Employees of agencies involved in the charter oprowadzają the shoulders and learn how to fly them. Because the cruise route, locks, piers, and all the infrastructure is very well organized, even people who are first time going on a cruise can handle. The boat are pozabezpieczane obijaczami, but just in case we take out full insurance to sleep peacefully.Sluices. Daily voyage planning must take into account the floodgates, whose defeat takes from 15 to 30 minutes. Before each lock must wait until the chamber is opened, to affect her and wait until it fills the water (when the sail uphill) or until the water is pumped out of it (if we head down). That is why you always need to have food and water supply emergency airlock, or if the wrong wymierzymy necessary to overcome the time and we would be forced to moor in the "open field", because locks are only open from 9am to 18 Daily passes after a few locks, and each is different - sometimes even that some locks are shown to tourists as a regional interest.
 
What interests us most, namely: the cost ofHiring Hausboatu as shoulders affectionately called by those who have already experienced pleasures of swimming, for 6 days - will cost around 2500 euros, depending on the size, age, type of shoulders and the region in which you want to charter it. Penichette Barge 1500 is one of the largest bar, which can accommodate a crew of up to 12 people, setting off from a base in Argens - Canal du Midi.Or you can rent something cheaper: seven-Penichette 1107 in the Netherlands for about 1200 euros.Obviously, the larger the crew, including the cost attributable to a lower one crewman.Insurance shoulders - this can be done on the spot for about 75 euros or 1,500 euros bail. Insurance is non-refundable but includes the cost of any damage. The deposit is refundable, but if you repair any damage exceeds 75 euros, you have to pay the difference.When renting a barge in the port worth buying a special guide Waterways Guide, which costs about 20 euros. It describes the voyage route, the town worth visiting, at what times are open shops along the route and what is important for beginners as well as support the more complex locks.After the boat trip to clean up or pay for the cleaning of another 75 euros.
 
Once channels are important transport routes. The load placed on large rafts pulled through the water the horses. In the old days, when there were no trains, trucks or roads, thus the movement of goods was the fastest and cheapest. Today channels have taken over the role of attractive tourist routes, and punting on the river provide a romantic trip, or even leisurely wander paths lying far away from busy highways.

No comments:

Post a Comment